Please use this identifier to cite or link to this item: http://guaiaca.ufpel.edu.br:8080/handle/123456789/1780
metadata.dc.type: masterThesis
Title: Efeito do feedback normativo na aprendizagem de uma habilidade motora em crianças
Other Titles: Feedback normative effects on skill motor learning in children
Authors: Avila, Luciana Toaldo Gentilini
metadata.dc.description.resumo: O presente estudo investigou a influência do feedback positivo de comparação social na aprendizagem de uma tarefa de arremesso em crianças com 10 anos de idade. Dois grupos de participantes, um denominado de feedback positivo de comparação social e outro grupo controle, receberam feedback verídico sobre sua performance depois de cada tentativa de prática. Em adicional, o grupo feedback positivo de comparação social recebeu após cada bloco de 10 tentativas uma informação sugerindo que sua performance estava melhor do que a performance de outras crianças que já haviam executado a mesma tarefa. Um dia após a fase de prática, um teste de retenção foi realizado sem feedback (verídico ou de comparação social). Os resultados do estudo demonstraram que o grupo feedback positivo de comparação social apresentou melhor precisão dos arremessos que o grupo controle no teste de retenção. Assim como, os resultados do questionário indicaram que esse mesmo grupo apresentou maior percepção de competência e esforço/importância na tarefa do que o grupo controle. Esses resultados demonstram que o feedback pode exercer uma importante função motivacional a qual afeta a aprendizagem de habilidades motoras em crianças
Abstract: The present study investigated the influence of positive social-comparative feedback on the learning of a throwing task in 10-year-old children. Two groups of participants, a positive social-comparative feedback and a control group, received veridical feedback about their performance (accuracy score) after each practice trial. In addition, after each block of 10 trials, the positive social-comparative feedback group was given bogus feedback suggesting that their own performance was better than that of a peer group s on that block. One day after the practice phase, a retention test without (veridical or social-comparative) feedback was performed to assess learning effects as a function of feedback. The positive social-comparison feedback group demonstrated greater throwing accuracy than the control group on the retention test. In addition, questionnaire results indicated that this group scored higher in terms of perceived competence and effort/importance than the control group. These findings demonstrate that feedback can have an important motivational function that affects the learning of motor skills in children
Keywords: Aprendizagem motora
Crianças
Feedback de comparação social
Motor learning
Children
Social-comparative feedback
metadata.dc.subject.cnpq: CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
metadata.dc.language: por
metadata.dc.publisher.country: BR
Publisher: Universidade Federal de Pelotas
metadata.dc.publisher.initials: UFPel
metadata.dc.publisher.department: Escola Superior de Educação Física
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Educação Física
Citation: AVILA, Luciana Toaldo Gentilini. Feedback normative effects on skill motor learning in children. 2012. 106 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2012.
metadata.dc.rights: OpenAccess
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1780
Issue Date: 22-Mar-2012
Appears in Collections:Pós-Graduação em Educação física: Dissertações e Teses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Luciana Toaldo Gentilini Avila.pdf839,55 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.