Please use this identifier to cite or link to this item: http://guaiaca.ufpel.edu.br:8080/handle/123456789/1780
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorClark, Suzete Chiviacowskypt_BR
dc.contributor.authorAvila, Luciana Toaldo Gentilinipt_BR
dc.date.accessioned2014-08-20T13:49:08Z-
dc.date.available2013-02-27pt_BR
dc.date.available2014-08-20T13:49:08Z-
dc.date.issued2012-03-22pt_BR
dc.identifier.citationAVILA, Luciana Toaldo Gentilini. Feedback normative effects on skill motor learning in children. 2012. 106 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2012.por
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1780-
dc.description.abstractThe present study investigated the influence of positive social-comparative feedback on the learning of a throwing task in 10-year-old children. Two groups of participants, a positive social-comparative feedback and a control group, received veridical feedback about their performance (accuracy score) after each practice trial. In addition, after each block of 10 trials, the positive social-comparative feedback group was given bogus feedback suggesting that their own performance was better than that of a peer group s on that block. One day after the practice phase, a retention test without (veridical or social-comparative) feedback was performed to assess learning effects as a function of feedback. The positive social-comparison feedback group demonstrated greater throwing accuracy than the control group on the retention test. In addition, questionnaire results indicated that this group scored higher in terms of perceived competence and effort/importance than the control group. These findings demonstrate that feedback can have an important motivational function that affects the learning of motor skills in childreneng
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2014-08-20T13:49:08Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Luciana Toaldo Gentilini Avila.pdf: 859699 bytes, checksum: 98d467bf80e000b84459635de889b6f8 (MD5) Previous issue date: 2012-03-22en
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Pelotaspor
dc.rightsOpenAccesspor
dc.subjectAprendizagem motorapor
dc.subjectCriançaspor
dc.subjectFeedback de comparação socialpor
dc.subjectMotor learningeng
dc.subjectChildreneng
dc.subjectSocial-comparative feedbackeng
dc.titleEfeito do feedback normativo na aprendizagem de uma habilidade motora em criançaspor
dc.title.alternativeFeedback normative effects on skill motor learning in childreneng
dc.typemasterThesispor
dc.contributor.authorIDCPF:00749461020por
dc.contributor.authorLatteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4236058Z6por
dc.contributor.advisorIDCPF:65864250082por
dc.contributor.advisorLatteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790109E3por
dc.description.resumoO presente estudo investigou a influência do feedback positivo de comparação social na aprendizagem de uma tarefa de arremesso em crianças com 10 anos de idade. Dois grupos de participantes, um denominado de feedback positivo de comparação social e outro grupo controle, receberam feedback verídico sobre sua performance depois de cada tentativa de prática. Em adicional, o grupo feedback positivo de comparação social recebeu após cada bloco de 10 tentativas uma informação sugerindo que sua performance estava melhor do que a performance de outras crianças que já haviam executado a mesma tarefa. Um dia após a fase de prática, um teste de retenção foi realizado sem feedback (verídico ou de comparação social). Os resultados do estudo demonstraram que o grupo feedback positivo de comparação social apresentou melhor precisão dos arremessos que o grupo controle no teste de retenção. Assim como, os resultados do questionário indicaram que esse mesmo grupo apresentou maior percepção de competência e esforço/importância na tarefa do que o grupo controle. Esses resultados demonstram que o feedback pode exercer uma importante função motivacional a qual afeta a aprendizagem de habilidades motoras em criançaspor
dc.publisher.departmentEscola Superior de Educação Físicapor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação Físicapor
dc.publisher.initialsUFPelpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICApor
dc.publisher.countryBRpor
Appears in Collections:Pós-Graduação em Educação física: Dissertações e Teses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Luciana Toaldo Gentilini Avila.pdf839,55 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.