Please use this identifier to cite or link to this item: http://guaiaca.ufpel.edu.br:8080/handle/123456789/1834
metadata.dc.type: masterThesis
Title: Aprendizagem motora em idosos: efeitos do foco de atenção na aprendizagem de uma habilidade motora de equilíbrio
Other Titles: Motor learning in the elderly: effects of spatial attention in learning a motor skill of balance
Authors: Wally, Raquel do Sacramento
metadata.dc.description.resumo: O presente estudo procura verificar os efeitos do cionamento do foco de atenção na aprendizagem de uma habilidade motora de equilíbrio em idosos. Participarão do estudo 34 sujeitos, divididos aleatoriamente em dois grupos, de acordo com os diferentes tipos de foco de atenção: foco interno e foco externo. Os participantes serão submetidos a uma tarefa de equilíbrio dinâmico em uma plataforma de equilíbrio, onde tentarão manter a plataforma na posição horizontal o maior tempo possível dentro de cada tentativa. A hipótese testada é que sujeitos que praticarão com foco de atenção externo obterão maior aprendizagem do que sujeitos que praticarão com foco de atenção interno, conforme resultados de estudos anteriores (Wulf, 2007). A fase de aquisição constará de dez tentativas, após 24 horas, os sujeitos serão submetidos a um teste de retenção constando de cinco tentativas, sem instruções relacionadas ao foco de atenção
Abstract: The current study aims at checking the effects of focus of attention direction in the learning of a balancing motor skill in the elderly. 34 subjects will take part in the study, randomly divided into two groups, in accordance with the different types of attention focus: internal and external. The participants will be submitted to a dynamic balance task on a balancing platform, where they will have to try to maintain the platform at a horizontal position for as long as they can within each trial. The tested hypothesis is that subjects who practice with external attention focus will reach a higher learning than those who practice with an internal focus of attention, in accordance with results from previous studies (Wulf, 2007). The acquisition phase will consist of ten trials and after 24 hours; the subjects will be submitted to a retention test consisting of six trials, without any instructions related to the attention focus. Key
Keywords: Aprendizagem motora
Motor learning
Idosos
Envelhecimento
Foco de atenção
Equilíbrio
Aging
Focus
metadata.dc.subject.cnpq: CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
metadata.dc.language: por
metadata.dc.publisher.country: BR
Publisher: Universidade Federal de Pelotas
metadata.dc.publisher.initials: UFPel
metadata.dc.publisher.department: Escola Superior de Educação Física
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Educação Física
Citation: WALLY, Raquel do Sacramento. Motor learning in the elderly: effects of spatial attention in learning a motor skill of balance Dissertation. 2010. 104 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2010.
metadata.dc.rights: OpenAccess
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1834
Issue Date: 26-Feb-2010
Appears in Collections:Pós-Graduação em Educação física: Dissertações e Teses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Raquel do Sacramento Wally.pdf884,23 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.