Please use this identifier to cite or link to this item: http://guaiaca.ufpel.edu.br:8080/handle/123456789/1834
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorClark, Suzete Chiviacowskypt_BR
dc.contributor.authorWally, Raquel do Sacramentopt_BR
dc.date.accessioned2014-08-20T13:49:15Z-
dc.date.available2010-09-15pt_BR
dc.date.available2014-08-20T13:49:15Z-
dc.date.issued2010-02-26pt_BR
dc.identifier.citationWALLY, Raquel do Sacramento. Motor learning in the elderly: effects of spatial attention in learning a motor skill of balance Dissertation. 2010. 104 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2010.por
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1834-
dc.description.abstractThe current study aims at checking the effects of focus of attention direction in the learning of a balancing motor skill in the elderly. 34 subjects will take part in the study, randomly divided into two groups, in accordance with the different types of attention focus: internal and external. The participants will be submitted to a dynamic balance task on a balancing platform, where they will have to try to maintain the platform at a horizontal position for as long as they can within each trial. The tested hypothesis is that subjects who practice with external attention focus will reach a higher learning than those who practice with an internal focus of attention, in accordance with results from previous studies (Wulf, 2007). The acquisition phase will consist of ten trials and after 24 hours; the subjects will be submitted to a retention test consisting of six trials, without any instructions related to the attention focus. Keyeng
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2014-08-20T13:49:15Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Raquel do Sacramento Wally.pdf: 905454 bytes, checksum: 781cebc2d4f43504f2f29fac2efa87bf (MD5) Previous issue date: 2010-02-26en
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Pelotaspor
dc.rightsOpenAccesspor
dc.subjectAprendizagem motorapor
dc.subjectMotor learningeng
dc.subjectIdosospor
dc.subjectEnvelhecimentopor
dc.subjectFoco de atençãopor
dc.subjectEquilíbriopor
dc.subjectAgingeng
dc.subjectFocuseng
dc.titleAprendizagem motora em idosos: efeitos do foco de atenção na aprendizagem de uma habilidade motora de equilíbriopor
dc.title.alternativeMotor learning in the elderly: effects of spatial attention in learning a motor skill of balanceeng
dc.typemasterThesispor
dc.contributor.authorIDCPF:00785089080por
dc.contributor.authorLatteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/busca.dopor
dc.contributor.advisorIDCPF:65864250082por
dc.contributor.advisorLatteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790109E3por
dc.description.resumoO presente estudo procura verificar os efeitos do cionamento do foco de atenção na aprendizagem de uma habilidade motora de equilíbrio em idosos. Participarão do estudo 34 sujeitos, divididos aleatoriamente em dois grupos, de acordo com os diferentes tipos de foco de atenção: foco interno e foco externo. Os participantes serão submetidos a uma tarefa de equilíbrio dinâmico em uma plataforma de equilíbrio, onde tentarão manter a plataforma na posição horizontal o maior tempo possível dentro de cada tentativa. A hipótese testada é que sujeitos que praticarão com foco de atenção externo obterão maior aprendizagem do que sujeitos que praticarão com foco de atenção interno, conforme resultados de estudos anteriores (Wulf, 2007). A fase de aquisição constará de dez tentativas, após 24 horas, os sujeitos serão submetidos a um teste de retenção constando de cinco tentativas, sem instruções relacionadas ao foco de atençãopor
dc.publisher.departmentEscola Superior de Educação Físicapor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação Físicapor
dc.publisher.initialsUFPelpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICApor
dc.publisher.countryBRpor
Appears in Collections:Pós-Graduação em Educação física: Dissertações e Teses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Raquel do Sacramento Wally.pdf884,23 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.