Please use this identifier to cite or link to this item: http://guaiaca.ufpel.edu.br:8080/handle/123456789/1837
metadata.dc.type: masterThesis
Title: Síndrome de Burnout em Professores de Educação Física das Escolas Estaduais do Ensino Médio da Cidade de Pelotas/RS
Other Titles: Syndrome of Burnout in physical education teachers
Authors: Silva, Marta Solange Streicher Janelli da
metadata.dc.description.resumo: O trabalho que se segue é um estudo descritivo que apresenta resultados obtidos em uma investigação com o objetivo de pesquisar a Síndrome de Burnout, ou seja, a relação entre condições de trabalho e o adoecimento dos professores em virtude da má qualidade laboral. Procurou verificar-se a incidência da Síndrome de Burnout em 26 professores de Educação Física das Escolas Estaduais do Ensino Médio da cidade de Pelotas- RS, investigando as condições de trabalho docente através de depoimentos dos sujeitos da pesquisa em situações laborais que estejam contribuindo para o seu aparecimento. Buscou-se, ainda, determinar algumas características do perfil sócio-demográfico, ocupacional e pessoal relacionados ao trabalho que possam estar associados à Síndrome de Burnout. Os instrumentos de investigação utilizados foram: Maslach Burnout Inventory (MBI) além de uma entrevista semi-estruturada. Os dados levantados destacaram características sócio-demográficas, ocupacionais, a carga horária semanal de trabalho na instituição de ensino, sexo e formação profissional. Os resultados revelaram que três professores apresentaram alto índice de exaustão emocional e despersonalização associados à baixa realização profissional, caracterizando-se a Síndrome de Burnout. Ao se verificar os depoimentos dos docentes, percebeu-se outras nuances não menos importantes como a necessidade de incentivar um debate a respeito da atuação destes profissionais e de suas condições de trabalho, as quais constituem um fator que pode interferir de forma negativa na saúde e influenciar na sua relação social e familiar.
Abstract: This study is about a qualitative and quantitative study which shows the results obtained in the investigation which aimed to investigate Burnout syndrome, which is the relationship between working conditions and the falling ill of teachers due to poor working qualities. This research was devoted to 26 Physical Education teachers in public State schools in the city of Pelotas RS. The goal was verifying the working conditions through the testimony of the subjects involved in the research, and thus, enquiring work situations which contribute to the appearance of Burnout syndrome in these teachers. And also, this research tried to determine some features of the socio-demographic, occupational, and work-related personnel which may be associated to Burnout syndrome. The results obtained make reference to teachers-in-charge from secondary school, where the scope is mainly constituted by adults and teenagers from both the morning and the evening shifts. The instruments of investigation used were: Maslach Burnout Inventory (MBI), plus a semi-structured interview, which was applied to many teachers who presented features of Burnout. Obtained data have shown socio-demographic, occupational, working hours per week at school, gender, and professional formation. The results showed that three teachers presented high level of emotional exhaustion and depersonalization associated to low professional accomplishment, which characterize Burnout syndrome. By verifying the teachers‟ testimonies, other nuances were noted, not less important when it comes to working conditions as the importance of encouraging a debate about the role and working conditions of teachers of Physical Education, because the workload of teachers is a factor that interferes negatively on health and ultimately reflects in their family and social relationships.
Keywords: Trabalho docente
Educational work
Burnout syndrome
Síndrome de Burnout
Sofrimento pelo trabalho
metadata.dc.subject.cnpq: CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
metadata.dc.language: por
metadata.dc.publisher.country: BR
Publisher: Universidade Federal de Pelotas
metadata.dc.publisher.initials: UFPel
metadata.dc.publisher.department: Escola Superior de Educação Física
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Educação Física
Citation: SILVA, Marta Solange Streicher Janelli da. Syndrome of Burnout in physical education teachers. 2010. 87 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2010.
metadata.dc.rights: OpenAccess
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1837
Issue Date: 30-Mar-2010
Appears in Collections:Pós-Graduação em Educação física: Dissertações e Teses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Marta Janelli da Silva.pdf662,91 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.