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dc.contributor.advisorAfonso, Mariangela da Rosapt_BR
dc.contributor.authorSilva, Marta Solange Streicher Janelli dapt_BR
dc.date.accessioned2014-08-20T13:49:15Z-
dc.date.available2011-01-04pt_BR
dc.date.available2014-08-20T13:49:15Z-
dc.date.issued2010-03-30pt_BR
dc.identifier.citationSILVA, Marta Solange Streicher Janelli da. Syndrome of Burnout in physical education teachers. 2010. 87 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2010.por
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1837-
dc.description.abstractThis study is about a qualitative and quantitative study which shows the results obtained in the investigation which aimed to investigate Burnout syndrome, which is the relationship between working conditions and the falling ill of teachers due to poor working qualities. This research was devoted to 26 Physical Education teachers in public State schools in the city of Pelotas RS. The goal was verifying the working conditions through the testimony of the subjects involved in the research, and thus, enquiring work situations which contribute to the appearance of Burnout syndrome in these teachers. And also, this research tried to determine some features of the socio-demographic, occupational, and work-related personnel which may be associated to Burnout syndrome. The results obtained make reference to teachers-in-charge from secondary school, where the scope is mainly constituted by adults and teenagers from both the morning and the evening shifts. The instruments of investigation used were: Maslach Burnout Inventory (MBI), plus a semi-structured interview, which was applied to many teachers who presented features of Burnout. Obtained data have shown socio-demographic, occupational, working hours per week at school, gender, and professional formation. The results showed that three teachers presented high level of emotional exhaustion and depersonalization associated to low professional accomplishment, which characterize Burnout syndrome. By verifying the teachers‟ testimonies, other nuances were noted, not less important when it comes to working conditions as the importance of encouraging a debate about the role and working conditions of teachers of Physical Education, because the workload of teachers is a factor that interferes negatively on health and ultimately reflects in their family and social relationships.eng
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2014-08-20T13:49:15Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Marta Janelli da Silva.pdf: 678815 bytes, checksum: dbb3497c63f9109d6269902fd4d5e921 (MD5) Previous issue date: 2010-03-30en
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Pelotaspor
dc.rightsOpenAccesspor
dc.subjectTrabalho docentepor
dc.subjectEducational workeng
dc.subjectBurnout syndromeeng
dc.subjectSíndrome de Burnoutpor
dc.subjectSofrimento pelo trabalhopor
dc.titleSíndrome de Burnout em Professores de Educação Física das Escolas Estaduais do Ensino Médio da Cidade de Pelotas/RSpor
dc.title.alternativeSyndrome of Burnout in physical education teacherseng
dc.typemasterThesispor
dc.contributor.authorIDCPF:48217840091por
dc.contributor.authorLatteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/busca.dopor
dc.contributor.advisorIDCPF:40702642053por
dc.contributor.advisorLatteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/busca.dopor
dc.description.resumoO trabalho que se segue é um estudo descritivo que apresenta resultados obtidos em uma investigação com o objetivo de pesquisar a Síndrome de Burnout, ou seja, a relação entre condições de trabalho e o adoecimento dos professores em virtude da má qualidade laboral. Procurou verificar-se a incidência da Síndrome de Burnout em 26 professores de Educação Física das Escolas Estaduais do Ensino Médio da cidade de Pelotas- RS, investigando as condições de trabalho docente através de depoimentos dos sujeitos da pesquisa em situações laborais que estejam contribuindo para o seu aparecimento. Buscou-se, ainda, determinar algumas características do perfil sócio-demográfico, ocupacional e pessoal relacionados ao trabalho que possam estar associados à Síndrome de Burnout. Os instrumentos de investigação utilizados foram: Maslach Burnout Inventory (MBI) além de uma entrevista semi-estruturada. Os dados levantados destacaram características sócio-demográficas, ocupacionais, a carga horária semanal de trabalho na instituição de ensino, sexo e formação profissional. Os resultados revelaram que três professores apresentaram alto índice de exaustão emocional e despersonalização associados à baixa realização profissional, caracterizando-se a Síndrome de Burnout. Ao se verificar os depoimentos dos docentes, percebeu-se outras nuances não menos importantes como a necessidade de incentivar um debate a respeito da atuação destes profissionais e de suas condições de trabalho, as quais constituem um fator que pode interferir de forma negativa na saúde e influenciar na sua relação social e familiar.por
dc.publisher.departmentEscola Superior de Educação Físicapor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação Físicapor
dc.publisher.initialsUFPelpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICApor
dc.publisher.countryBRpor
Appears in Collections:Pós-Graduação em Educação física: Dissertações e Teses

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