Show simple item record

dc.contributor.advisorBussoletti, Denise Marcos
dc.creatorMartins, Felipe da Silva
dc.date.accessioned2019-04-29T20:25:57Z
dc.date.available2019-04-29
dc.date.available2019-04-29T20:25:57Z
dc.date.issued2018-02-06
dc.identifier.citationMARTINS, Felipe Silva. É pela arte toda, pela história de vida: as representações da música nas Vivências Griô, da Mestra Sirley Amaro. 2018. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS, 2018.pt_BR
dc.identifier.urihttp://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/prefix/4388
dc.description.abstractThe research " It is for the whole art, for the history of life: The representations of the music in Vivências Griô of the Master Sirley Amaro" aim to understand the representations of the music of Mister Griô Sirley Amaro . For this, it proceeds through a qualitative approach to research through the proposal of surrealist ethnography. In the perspective of remembering the facts that occurred in the construction of individual and social life, they propose the meetings between education, the reminiscing, music and performance in master’s practices, which she calls "Vivências Griô". The reflections are inspired by the contributions of Walter Benjamin in dialogue with authors in the fields of Education, Sociology, Ethnomusicology, Anthropology and Social Psychology respectively, Miguel Arroyo, Boaventura de Souza Santos, Alan Merriam, John Blacking, James Clifford, Mary Jane Spink and Serge Moscovici. It is observed that the representations of Mestra's music anchor and objectify the feelings and the identity signs of the African culture that base the resistance of their narratives and put orality, performance and music as key factors in the construction of an Other Pedagogy. This makes it possible to conclude that the representations of music understood a performance of resistance and that, in the field of education, can be contrasted with any and all forms of invisibility of knowledge and the oral tradition historically and culturally built up.pt_BR
dc.description.sponsorshipSem bolsapt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Pelotaspt_BR
dc.rightsOpenAccesspt_BR
dc.subjectMestre Griôpt_BR
dc.subjectNarrativas popularespt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectEtnopedagogia musicalpt_BR
dc.subjectPopular narrativespt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.subjectMusical ethnopedagogypt_BR
dc.titleÉ pela arte toda, pela história de vida: as representações da música nas Vivências Griô, da Mestra Sirley Amaro.pt_BR
dc.title.alternativeIt is for the whole art, for the history of life: The representations of the music in Vivências Griô of the Master Sirley Amaro.pt_BR
dc.typemasterThesispt_BR
dc.contributor.authorIDpt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/4115190263903268pt_BR
dc.contributor.advisorIDpt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/3000225561008826pt_BR
dc.description.resumoA dissertação “É pela arte toda, pela história de vida: As representações da música nas Vivências Griô, da Mestra Sirley Amaro” possui como objetivo apreender as representações da música da Mestra Griô Sirley Amaro. Para tanto, procede por meio de uma abordagem qualitativa de pesquisa através da proposta da etnografia surrealista. Na perspectiva de recordar os fatos ocorridos na construção da vida individual e social, este trabalho propõe o encontro entre a educação, o rememorar, a música e a performance nas práticas da Mestra, que ela denomina como “Vivências Griô”. As reflexões se inspiram nas contribuições de Walter Benjamin em diálogo com outros autores nos campos da Educação, Sociologia, Etnomusicologia, Antropologia e Psicologia Social, respectivamente, Miguel Arroyo, Boaventura de Souza Santos, Alan Merriam, Jonh Blacking, James Clifford, Mary Jane Spink e Serge Moscovici. Observa -se que as representações da música da Mestra ancoram e objetivam sentimentos e signos identitários da cultura africana que fundamentam a resistência de suas narrativas e colocam a oralidade, a performance e a música, como fatores chaves na construção de uma Outra Pedagogia. O que possibilita concluir que as representações da música nas práticas da Mestra Sirley Amaro podem ser apreendidas como uma performance de resistência no campo da educação, contrapostas a toda e qualquer forma de invisibilização dos saberes e da tradição oral histórica e culturalmente edificadas.pt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFPelpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record