Show simple item record

dc.creatorXavier, Itamaragiba Chaves
dc.date.accessioned2021-06-30T15:01:22Z
dc.date.available2021-06-29
dc.date.available2021-06-30T15:01:22Z
dc.date.issued2009-11-18
dc.identifier.citationXAVIER, Itamaragiba Chaves. A instrução Pública na República Rio-Grandense (1836-1845). 2009. 209 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2009.pt_BR
dc.identifier.urihttp://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/prefix/7824
dc.description.abstractThe research topic is the Public Instruction in the Rio-grandense Republic, between the period from September 1836 to March 1845. Space of time that part of the São Pedro Province, now the state of Rio Grande do Sul, that was separated from the brazilian empire, forming the Rio-grandense Republic, due to the facts of Farroupilha Revolution (1835-1845). Through the newspapers of the revolutionary government and other sources already used by historians (laws, teachers´ payment orders, etc.) its possible to realize the kind of Education desired by the Rio-grandenses Republicans . This is an issue that we clarify, based on the following question: What is the model of Public Instruction pursued by farroupilhas? The general purpose of this research is to contribute to the analysis of “farrapo educational model ". The specific objectives are: to relate the ideals of the Farroupilha Revolution, with new prospects for the global society, considering the Public Instruction of the Imperial Government in the São Pedro Province between 1835 and 1845, characterize the model of Public Instruction desired by the Rio-grandenses Republicans and identify the practical actions of the Farroupilha government, on the Public Instruction. In this study the sources are the newspapers of the Farroupilha Revolution - O Povo, O Americano and the Estrela do Sul - important because they are the official newspapers of the Rio-grandense Republic, where are transmitted the principles of farroupilhas and the acts of government, too, O Mensageiro newspaper, official organ of the insurgents, before the separation of part of the São Pedro Province to the rest of Brazil, the letters of the participants of the Revolution, edited by the Historical Archives of Rio Grande do Sul (Varela Collection - CV), the Constitution Project of the Rio-grandense Republic, published together in Flores (1985), and some memories. We also used as a source of research, the reports and speeches of the presidents of the province, which are available at http:/www.crl.edu/content/provopen.htm, and the laws, acts and regulations about Education which were published on CD -ROM by Tambara and Arriada (2004). In conclusion, the model desired by farroupilhas differentiated the education by social class, was centralized, controlled by law, the majority of the population would receive a minimal education to regulate their conduct according to the interests of the ruling class. There was also the search of Lancaster‟s method and the woman continued to be prepared for the home, as this would be hers main social function.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Pelotaspt_BR
dc.rightsOpenAccesspt_BR
dc.subjectInstrução Públicapt_BR
dc.subjectRepública Rio-Grandensept_BR
dc.subjectRevolução Farroupilhapt_BR
dc.subjectPublic Instuctionpt_BR
dc.subjectRio-Grandense Republicpt_BR
dc.subjectFarroupilha Revolutionpt_BR
dc.titleA Instrução Pública na República Rio-Grandense (1836-1845).pt_BR
dc.title.alternativeThe Public Instruction in the Rio-Grandense Republic (1836-1845).pt_BR
dc.typemasterThesispt_BR
dc.contributor.authorIDpt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/9824390638052874pt_BR
dc.contributor.advisorIDpt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/9102960381550474pt_BR
dc.description.resumoO tema pesquisado é a Instrução Pública na República Rio-grandense, entre o período de setembro de 1836 até março de 1845. Espaço de tempo em que parte da Província de São Pedro, atual Estado do Rio Grande do Sul, esteve separada do império brasileiro constituindo a República Rio-grandense, em decorrência dos fatos da Revolução Farroupilha (1835-1845). Através dos jornais oficiais do governo farroupilha e outras fontes já utilizadas pela historiografia (leis, ordens de pagamentos de professores, etc.) é possível perceber o modelo de Educação desejado pelos republicanos rio-grandenses. Essa é uma questão que esclarecemos, tendo por base o seguinte questionamento: qual o modelo de Instrução Pública almejado pelos farroupilhas? O objetivo geral dessa pesquisa é contribuir na análise do modelo “educacional farrapo”. Os objetivos específicos são: relacionar os ideais da Revolução Farroupilha com as novas perspectivas da sociedade mundial, analisar a Instrução Pública do governo imperial na Província de São Pedro, caracterizar o modelo de Instrução Pública almejado pelos republicanos rio-grandenses e identificar ações práticas do governo farroupilha, referentes à Instrução Pública. Nesse estudo, as fontes utilizadas são: os jornais da Revolução Farroupilha - O Povo, O Americano e o Estrela do Sul importantes por serem os diários oficiais da República Rio-grandense, onde são difundidos os princípios dos farroupilhas e os atos do governo; também o jornal O Mensageiro, órgão oficial dos farrapos, antes da separação de parte da Província de São Pedro do resto do Brasil; as cartas dos participantes da Revolução, editadas pelo Arquivo Histórico do Rio Grande do Sul (Coleção Varela - C.V); o Projeto de Constituição da República Rio-grandense, publicado em anexo em Flores (1985) e algumas memórias. Usamos também como fonte de pesquisa os relatórios e falas dos presidentes da província, que estão disponíveis no site http:/www.crl.edu/content/provopen.htm, e as leis, atos e regulamentos sobre Educação que foram publicadas em CD-ROM por Tambara e Arriada (2004). Concluindo, o modelo almejado pelos farroupilhas diferenciava a educação por classe social, era centralizadora, controlada pela lei, a maior parte da população livre receberia uma educação mínima para regular sua conduta conforme os interesses da classe dominante. Houve, também, a busca do método de Lancaster e a mulher continuou a ser preparada para o lar, pois essa seria a sua principal função social.pt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFPelpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.contributor.advisor1Amaral, Giana Lange do


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record