Show simple item record

dc.creatorFaria, Simone Gomes de
dc.date.accessioned2025-06-25T18:50:14Z
dc.date.available2025-06-25
dc.date.available2025-06-25T18:50:14Z
dc.date.issued2024-12-09
dc.identifier.citationFARIA, Simone Gomes de. Da pedra ao amanhecer: a constituição do espaço educacional em Hulha Negra de 1944 a 1992. Orientadora: Patrícia Weiduschadt. 2024. 565 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2024.pt_BR
dc.identifier.urihttp://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/handle/prefix/16325
dc.description.abstractThe research investigated the constitution of the educational space in Hulha Negra between 1944 and 1992, a period in which the territory was a district of Bagé and was characterized by the exclusive presence of rural primary schools. Education emerged as a central factor for the emancipation of the municipality, consolidating itself as a structuring element in the social organization and local identity, even in the face of political, economic, and structural adversities. The study aims to understand the evolution of education in the context of the socioeconomic and cultural transformations of this period, analyzing the interaction between educational policies, municipal identity, and social structure. Based on Cultural History, the research employs a qualitative approach and historical-documentary method, guided by the categories of pedagogical municipality, pedagogical ruralism and school culture. To explain the time frame, the perspective of Glénisson (1986) is adopted, which emphasizes the need to make periodization criteria more flexible in order to capture the meaning of changes over time, showing that temporal segmentation does not eliminate previous characteristics, but integrates them into new contexts. School archives, legislation, regional newspapers and administrative records were analyzed to understand how political-administrative decisions shaped education and how local agents – managers, teachers and families – redefined pedagogical policies and practices. The results demonstrate that, despite the precarious infrastructure and the centralization of educational guidelines, education was a vector of social cohesion, promoting the construction of rural schools as spaces for socialization and cultural mediation. The research contributes to the historiography of education by highlighting the importance of rural schools in the constitution of educational practices and discourses, offering support for understanding the relationship between the State, territory and education in peripheral contexts, in addition to providing elements for the improvement of external educational policies for rural realities.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Pelotaspt_BR
dc.rightsOpenAccesspt_BR
dc.subjectHistória da educaçãopt_BR
dc.subjectRuralismo pedagógicopt_BR
dc.subjectMunicípio pedagógicopt_BR
dc.subjectCultura escolarpt_BR
dc.subjectEducação ruralpt_BR
dc.subjectHistory of educationpt_BR
dc.subjectPedagogical ruralismpt_BR
dc.subjectPedagogical municipalitypt_BR
dc.subjectSchool culturept_BR
dc.subjectRural educationpt_BR
dc.titleDa pedra ao amanhecer: a constituição do espaço educacional em Hulha Negra de 1944 a 1992pt_BR
dc.typedoctoralThesispt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/9140201249652993pt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/0643205535014525pt_BR
dc.description.resumoA pesquisa investigou a constituição do espaço educacional em Hulha Negra entre 1944 e 1992, período em que o território era um distrito de Bagé e se caracterizou pela presença exclusiva de escolas rurais primárias. A educação emerge como um fator central para a emancipação do município, consolidando-se como elemento estruturante na organização social e na identidade local, mesmo diante das adversidades políticas, econômicas e estruturais. O estudo tem como objetivo compreender a evolução da educação no contexto das transformações socioeconômicas e culturais desse período, analisando a interação entre políticas educacionais, identidade municipal e estrutura social. Fundamentada na História Cultural, a pesquisa emprega abordagem qualitativa e método histórico-documental, guiando-se pelas categorias de município pedagógico, ruralismo pedagógico e cultura escolar. Para explicar o recorte temporal, adota-se a perspectiva de Glénisson (1986), que ressalta a necessidade de flexibilizar critérios de periodização para captar o significado das mudanças ao longo do tempo, evidenciando que a segmentação temporal não elimina características anteriores, mas as integra em novos contextos. Foram analisados arquivos escolares, legislações, jornais regionais e registros administrativos para compreender como as decisões político-administrativas moldaram a educação e como os agentes locais – gestores, professores e famílias – ressignificaram políticas e práticas pedagógicas. Os resultados demonstram que, apesar da precariedade infraestrutural e da centralização das diretrizes educacionais, a educação foi um vetor de coesão social, promovendo a construção da escola rural como espaço de socialização e mediação cultural. A pesquisa contribui para a historiografia da educação ao destacar a importância das escolas rurais na constituição de práticas e discursos educacionais, oferecendo subsídios para compreender a relação entre Estado, território e educação em contextos periféricos, além de fornecer elementos para o aprimoramento das políticas educacionais externas para realidades ruraispt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFPelpt_BR
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANASpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.rights.licenseCC BY-NC-SApt_BR
dc.contributor.advisor1Weiduschadt, Patrícia
dc.subject.cnpq1EDUCACAOpt_BR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record