Show simple item record

dc.creatorAraújo, Francine Fernandes
dc.date.accessioned2020-10-14T23:47:28Z
dc.date.available2020-10-14T23:47:28Z
dc.date.issued2018-08-28
dc.identifier.urihttp://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/prefix/6578
dc.description.abstractThe present study had as objective to identify in the Cecy Lamb Thofehrn’s Playing with Numbers Collection the mathematical knowledge and pedagogical ideology of the Progressive Education. The Collection of schoolbooks Playing with Numbers is destined for Primary Education and it contains 4 copies, one for each school year. The investigation proposal of the research has qualitative character and historical nature, objectified through documentary analysis with a look at the schoolbooks destined to primary education. Cecy Cordeiro Thofehrn, gaucha, primary school teacher in Rio Grande do Sul, was the author of collections of schoolbooks and a member of the Center of Research and Educational Guidance (CPOE). According to the documents found, we noticed that the author always sought professional improvement, taking courses in Brazil and abroad. We identified a relation between the methodological proposal and mathematical contents of the collection with the stipulated in the Experimental Program of Mathematics for Primary Education published in the Journal of Teaching. The contents of Arithmetic prevail in the text, but Geometry is also present as well as the Systems of Measurements. Beyond that, there are indications of the Progressive Education movement in the analyzed collection.pt_BR
dc.description.sponsorshipSem bolsapt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Pelotaspt_BR
dc.rightsOpenAccesspt_BR
dc.subjectEducação matemáticapt_BR
dc.subjectHistória da educação matemáticapt_BR
dc.subjectColeção Escola Novapt_BR
dc.subjectEnsino primáriopt_BR
dc.subjectLivros didáticospt_BR
dc.titleSaberes matemáticos na coleção de livros didáticos "Brincando com números" (1956-1960)pt_BR
dc.typemasterThesispt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/9207127625672390pt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/7810711686517284pt_BR
dc.description.resumoO presente estudo teve como objetivo identificar, na Coleção Brincando com Números de Cecy Cordeiro Thofehrn, os saberes matemáticos e o ideário pedagógico da Escola Nova. A Coleção de livros didáticos Brincando com Números é destinada ao Ensino Primário e contém quatro exemplares, um para cada ano escolar. A proposta de investigação da pesquisa é de caráter qualitativo e de cunho histórico, objetivada por meio da análise documental com um olhar para os livros didáticos destinados ao ensino primário. Cecy Cordeiro Thofehrn, gaúcha, professora do ensino primário no Rio Grande do Sul, foi autora de coleções de livros didáticos e membro do Centro de Pesquisas e Orientação Educacional (CPOE). De acordo com os documentos encontrados, percebe-se que a autora sempre buscou aprimoramento profissional, tendo realizado cursos no Brasil e no exterior. Identificou-se uma relação entre a proposta metodológica e conteúdos matemáticos da coletânea com o estipulado no Programa Experimental de Matemática para o Ensino Primário publicado na Revista de Ensino. Prevalecem no texto os conteúdos de Aritmética, mas a Geometria também se faz presente, assim como os Sistemas de Medidas. Além disso, há indícios do movimento da Escola Nova na coletânea analisada.pt_BR
dc.publisher.departmentInstituto de Física e Matemáticapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemáticapt_BR
dc.publisher.initialsUFPelpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICApt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.contributor.advisor1Dynnikov, Circe Mary Silva da Silva


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record